ورود ثبت نام

حمایت قانون از ایده، اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری

حمایت از ایده‌ها یکی از دغدغه‌های جدی کارآفرینان یا کسانی است که علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی هستند و می‌خواهند در این عرصه فعالیت کنند و یکی از اساسی‌ترین سئوالات در این عرصه این است که قانون از این ایده‌ها چه حمایتی می‌کند.

نکته اساسی که در رابطه با ایده‌ها باید بیان کرد آن است که اگر ایده خوبی در ذهن‌تان دارید که به موفقیت و خلق ثروت آن امید دوخته‌اید حتما پیش از آن که جزییاتش را فاش کنید در مورد چگونگی اجرایی ساختن و عملی کردن آن فکر کنید و جوانب مورد نیاز را بسنجید، اندازه بازار، نیاز‌ها و ... را بررسی کنید چرا که بسیاری از ایده‌ها به رغم ناب بودن یا قابلیت اجرا ندارند یا اگر اجرا شوند مشتری‌ای برایشان وجود ندارد.

بعد از آن که بررسی‌های لازم را به عمل آوردید اگر هنوز هم به نظرتان ایده‌ای که شما دارید قابلیت اجرایی شدن و ارزش تجاری دارد دست به کار شوید اما بدانید که نه‌تنها در ایران در هیچ جای دنیا ایده ذهنی را نمی‌توان ثبت کرد و قانون نیز از آن حمایت نمی‌کند چرا که ایده تا زمانی که اجرایی نشده یک تفکر انتزاعی و ذهنی است که به صورت مجرد معنایی ندارد.

راه حلی که برای حمایت از ایده‌ها وجود دارد آن است که در ابتدای امر سعی کنید که آن‌ها را از حالت ایده ذهنی خارج کنید و به یک واقعیت تبدیل کنید، واقعیتی که ملموس باشد و آن چه را که در ذهن شماست به نمایش بگذارد در این حالت است که می‌توانید به فکر حمایت از ایده‌ خودتان باشید که البته ممکن است مورد به مورد متفاوت باشد.

نظام اسرار تجاری

ممکن است که نوآوری شما –نمود عملی ایده- از طریق قانون و الزاماتی که نظام مالکیت فکری ایجاد کرده قابل حمایت نباشد یا این که مشکل از شما باشد و به دلیل هزینه‌ها و طولانی بود فرآیند ثبت فعلا نتوانید آن را به ثبت برسانید پس باید از نوآوری‌های خود در قالب نظام اسرار تجاری حمایت به عمل آورید و تدابیر لازم را حتی در شرایط خاص با رعایت الزامات خاص نوآوری خود تنظیم کنید.

در نظام اسرار تجاری باید کاری کنید که نوآوری‌هایتان به گونه‌ای باشد که اشخاص ثالث به نوآوری‌ها دسترسی نداشته باشند و دسترسی‌های مجازشان نیز شرایطی خاص و با الزامات خاص و مناسب مورد نظر صاحبان نوآوری باشد. این الزامات معمولا با قرارداد‌های محرمانگی یا عدم افشا اطلاعات محرمانه به اشخاص ثالث برقرار می‌شود.

نظام ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری

در صورتی که بتوانید نوآوری‌تان را به جایی برسانید که شرایط ثبت اختراع داشته باشد می‌تواند در به عنوان یک اختراع ثبت شود و از حمایت‌های قانونی نسبت به اختراعتان در برابر اشخاص ثالث استفاده نمایید.

در توضیح طرح صنعتی نیز باید گفت که به هر گونه طرح و ترکیبی از خطوط و رنگ‌ها، اشکال سه‌بعدی و دوبعدی و ... که دارای اصالت و جدید باشد گفته می‌شود که می‌تواند با ثبت شدن از حمایت‌هایی که قانونگذار در قانون وضع نموده است بهره‌مند شود.

زمانی که شما نیازمند برندسازی و یک علامت تجاری خاص خود باشید و آن زمان است که تمامی نوآوری‌ها و محصولات خود را ذیل یک برند به بازار عرضه می‌کنید، این جاست که باید برای این که دیگران نتوانند از برندی که شما ساخته‌اید سواستفاده کنند باید به ثبت آن برند و علامت تجاری اقدام کنید.

نظام کپی‌رایت

برخی از نوآوری‌ها ممکن است تحت ضوابط نظام کپی‌رایت قابلیت حمایت داشته باشد. در این جا جدید بودن و ابتکاری بودن مد نظر نیست بلکه به اصالت نیاز است. اصالت بدان معناست که اثر شما کپی نباشد و از ذهن آفریننده به آفرینش آن پرداخته باشد که از این جمله می‌توان به کتاب، فیلم، صوت و ... اشاره کرد که تشخیص اصالت یا عدم اصالت آن‌ها نیز بر عهده کارشناسان تخصصی هر حوزه است.

در صورت نیاز به خدمات حقوقی روی لینک زیر کلیک نمایید.

نویسنده:
تصویر نویسنده, محمد یونسی
محمد یونسی
متخصص قرارداد های سرمایه گذاری
اشتراک گذاری:

برخی خدمات دادسان

تصویر گرافیکی دو شخص در حال گفت و گو به منظور مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی
تصویر یک کیف گرافیکی  به منظور درخواست وکیل
درخواست وکیل
تصویر گرافیکی برگه ی قرارداد به منظور تنظیم یا بررسی قرارداد
تنظیم قرارداد