راهنمای کامل اینماد

وجود برخی ناهماهنگی ها در حوزه مجوز های لازم برای هر فعالیت و از طرفی نهاد های مختلفی که هرچند گاهی مدعی صدور مجوز می شوند فضای استارتاپی کشور را ناارام کرده است. به طور مثال در حوزه گردشگری برخی نهاد ها ادعا نمودند که فعالان حوزه گردشگری باید از ما هم مجوز بگیرند اما سایت نمـاد اعتمـــــاد الکتـرونیـکی کسب و کارهای اینترنتی طی اطلاعیه در تاریخ 1396/06/19 اعلام داشت که فعالان حوزه گردشگری صرفا نیاز داند که مجوز اینماد و تی نماد اخذ نمایند و در نتیجه اخذ مجوز های دیگر ضروری نیست .

خبر خوش آنکه تمامی سازمان هایی که اقدام به صدور مجوز می نمایند ، مکلف شده اند که نوع مجوزی را که صادر می نمایند اعلام نمایند تا بر اساس سازو کار پیش بینی شده ، از موازی کاری های صورت گرفته جلوگیری به عمل بیاید. تا قبل از این پایش بهترین اقدام آن است که مواردی که مشمول اخذ اینماد و سایر مجوزها می شوند را بشناسیم و نسبت به اخذ آن ها اقدام نماییم.

همچنین دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار نیز طی گزارش هایی ، مجوز های لازم برای هر فعالیت و نهاد صادر کننده آن را اعلام می کند.

به هیچ عنوان نابسامانی در حوزه مجوز ها را انکار نمی کنم و خوب می دانم که بسیار اتفاق می افتد که همین ناهماهنگی ها گاه باعث مختل شدن ادامه فعالیت یک کسب و کار می شود. اما باید توجه داشته باشیم که بر اساس یک اصل کلی اگر ما ازطریق مشاوره با متخصصین اقدامات لازم جهت اخذ مجوز هایی که در مورد آن ها تردیدی نیست را انجام دهیم ، لا اقل حسن نیت فعالان آن کسب و کار روشن می شود.

حال به طور خلاصه در خصوص لزوم اخذ اینماد و نحوه اخذ آن مطالبی عنوان می شود. اگر کسب و کار اینترنتی دارید که یک در آن از یک درگاه جهت پرداخت بهره می برید ، جز آن دسته از کسب و کار هایی هستید که می بایست از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشانه و نماد اعتماد الکترونیکی اخذ نمایید.

این امر از چند جهت برای مرکز اهمیت دارد:

  • ۱- جهت ساماندهی کسب و کار های اینترنتی
  • ۲- احراز هویت صاحبان کسب و کار ها
  • ۳- مشخص شدن صلاحیت ایشان
  • ۴- حفظ امنیت پرداخت مشتریان
  • ۵- ایجاد بستر پرداخت مطمئن
  • ۶- امکان پیگیری حقوقی و قضایی از نهاد های ذیربط و قانونی در صورت بروز مشکل برای مشتریان و جلوگیری از متضرر شدن کاربران کسب و کار اینترنتی

برخی کسب و کارها هستند که مشمول مقررات نماد اعتماد الکترونیکی نمی شوند:

  • ۱- سایت هایی که در قبال خدماتی که ارائه می دهند پولی دریافت نمیکنند. به بیان دیگر ارائه خدمات و سرویس آن ها رایگان است.
  • ۲- پلت فورم هایی که به خریدارانشان امکان سفارش نمیدهند.
  • ۳- درگاه هایی که زیر دامنه درگاه اصلی هستند. در این حالت صرفا دامنه اصلی باید اینماد دریافت کند و درگاه زیردامنه نیازی به تقاضای اینماد نخواهد داشت.
  • ۴- اگر سایت ها قسمتی تحت عنوان فروشگاه دارند صرفا برای همان بخش باید نماد اعتماد دریافت کنند.
  • مدت نماد اعتماد الکترونیکی : 1 سال است. پس از انقضای مدت می بایست نسبت به تمدید آن اقدام نمایید در غیر این صورت به عنوان متخلف شناخته خواهید شد. فرایند تمدید به این شکل است که صاحب اینماد می بایست سه هفته قبل از انقضای مدت درخواست تمدید خود را به مرکز ارائه دهد. مرکز پس از ارزیابی طول مدت فعالیت ، نسبت به تمدید مجوز اقدام می نماید.
  • کسی که می خواهد درخواست اینماد را به مرکز تقدیم نماید می بایست مالک کسب و کار باشد. مالک کسب و کار می تواند شخص حقیقی ( افراد ) و یا شخص حقوقی ( شرکت ها و موسسات) باشند.
  • نماد اعتماد قابل واگذاری و انتقال است. این انتقال شرایط خاص و پیچیده ای ندارد. صرف معرفی فرد مورد نظر به مرکز ، ارزیابی و موافقت مرکز انتقال انجام می شود.

برخی کالا و خدمات هستند که از طرف پلیس فتا جزو فهرست اقلام ممنوعه می باشند. ارائه خدمات در خصوص این اقلام غیر مجاز می باشد درنتیجه حتما توجه داشته باشید که نوع ارائه خدمت و محصول در شمار اقلام فهرست شده نباشد چرا که در این صورت ، نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کار معرفی تعلق نخواهد گرفت. فهرست مزبور در سایت enamad.ir وجود دارد.

پس از اخذ اینماد نهاد های نظارتی و ارزیابی مدام پلتفورم ها را که می تواند سایت ، نرم افزار و یا هر پلت فورم دیگری که اینماد برای آن اخذ شده ، مورد سنجش قرار می دهند. نتیجه ارزیابی ها بدین شرح است:

  • ۱- در صورت تخطی از مقررات مرکز و اثبات تخلف ، نماد اعتماد الکترونیکی ابطال می شود. در صورت ابطال نماد اعتماد الکترونیکی مالک ، به مدت 24 ماه حق دریافت نماد اعتماد را نخواد داشت به بیان دیگر از این حق محروم خواهد شد.
  • ۲- گاه نتیجه نظارت و ارزیابی ها ، عدم تمدید نماد خواهد شد.

به منظور جلوگیری از ابطال و یا عدم تمدید نماد اعتماد سعی کنید به تمامی مقررات و شرایط مرکز پایند باشید.

فرایند اعطای نماد به طور خلاصه:

  • ۱- ورود به سایت اینماد
  • ۲- تقدیم درخواست
  • ۳- بررسی درخواست
  • ۴- امضای تعهد نامه (همان مقررات و قوانین)
  • ۵- اعطای اینماد

در صورت نیاز به خدمات حقوقی روی لینک زیر کلیک نمایید.

برچسب ها:
اینماد مجوز
تاریخ انتشار: 1396/11/25
نویسنده:
ستاره ایوبی
فعال حوزه حقوق استارتاپ ها
اشتراک گذاری:

خدمات دادسان

درخواست حقوقی خود را ثبت کنید.

درخواست مشاوره
درخواست وکالت
درخواست عریضه
درخواست قرارداد
درخواست امور ثبتی