ورود ثبت نام
تصویر مقداری اسکناس که داخل ظرفی قرار گرفته است و عکس از زاویه ی بالای ظرف گرفته شده است و از این تصویر در مطلبی با عنوان

پنج قدم مهمی که شانس شما را در جذب سرمایه چندین برابر می کند

یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک استارتاپ جذب سرمایه است. هر محصول خوبی برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند و سهم بیشتری از بازار را بدست بیاورد نیازمند سرمایه گذاری است. همانطور که موفقیت استارتاپ نیازمند برنامه ریزی و آماده سازی مقدماتی است موفقیت در جذب سرمایه نیز تمهیداتی لازم دارد که اگر رعایت نشود شانس استارتاپ در جذب سرمایه را بشدت کاهش می دهد.

من در جلسات مختلف سرمایه گذاری هم به عنوان وکیل استارتاپ هم وکیل سرمایه گذار حضور داشتم . بسیاری از مدیران استارتاپ بدون آمادگی و فقط بر اساس برنامه هایی که در ذهن خود برای توسعه استارتاپ دارند وارد جلسه مذاکره با سرمایه گذار می شوند و انتظار دارند سرمایه گذار به آنها اعتماد کرده و سرمایه لازم را در اختیار آنها قرار دهد. توجه داشته باشید بدون یک برنامه ریزی درست امکان جذب سرمایه بسیار اندک است. در این نوشتار پنج قدم مهمی که در جذب سرمایه می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد را بیان می کنم

قدم اول : به جای ایده، کسب و کار خود را ارائه دهید

به هر سرمایه گذار روزانه ایده های مختلفی ارائه می شود. برخی از ایده ها بسیار جالب هستند ولی قابلیت اجرایی ندارند. برخی از آنها ایده هایی هستند که در سایر کشورها موفق بوده اند ولی با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی اینجا چندان کارایی ندارند. در برخی جلسات یک طرح تجاری کامل برای راه اندازی ایده ارائه شده است. و در برخی موارد نیز ارائه یک ایده فقط با استفاده از یک فایل پاورپوینت انجام می گیرد.

طرح تجاری خوب، فایل ارائه زیبا و توضیحات کامل هیچ کدام به اندازه یک نمونه اولیه از محصولی که می خواهید تولید کنید تاثیر گذار نیست. شما باید به سرمایه گذار نشان دهید که یک تجارت قابل گسترش راه اندازی می کنید و خدمات و محصولاتی دارید که مردم حاضر می شوند برای آن پول پرداخت کنند.

زمانی که سرمایه گذار می تواند از محصول شما استفاده کند به عنوان مثال نرم افزار شما را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کند یا زمانی که در وب سایت شما می تواند مشخصات خود را ثبت کند حس بهتری نسبت به استارتاپ شما پیدا می کند. بنابراین اعتمادش به شما و کسب و کار شما بیشتر می شود. در این زمان است که امکان متقاعد کردن او برای سرمایه گذاری بر روی استارتاپ شما افزایش می یابد.

قدم دوم : جریان نقدیگی را نشان دهید

شتاب دهنده ها در مرحله ایده از استارتاپ حمایت می کنند و با در اختیار قراردادن سرمایه ای اندک

سرمایه گذار در مقابل پولی که به شما می دهد انتظار دارد بعد از مدتی درآمد قابل توجهی از استارتاپ شما بدست بیاورد. من تا حالا سرمایه گذاری ندیدم که روی استارتاپ سرمایه گذاری کند فقط برای اینکه استارتاپ بتواند به کار خودش ادامه بدهد یا حقوق عقب افتاده کارمندانش رو پرداخت کند. زمانی می توانید سرمایه جذب کنید که سرمایه گذار مطمئن شود این سرمایه برای توسعه محصول و بدست آوردن مشتریان بیشتر مصرف می شود.

یکی از بهترین شرایط مذاکره با سرمایه گذار زمانی است که شما درآمدی هر چند اندک از کسب و کار خود دارید. زمانی که مردم حاضر می شوند برای خدمات و محصولات شما پولی پرداخت کنند به این معنی است که کسب و کار شما مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفته است و در صورتی که با تزریق سرمایه این کسب و کار گسترش پیدا کند احتمال موفقیت در آن بسیار زیاد است.

قدم سوم : مشخص کنید چه نیازهایی دارید.

قبل از اینکه با سرمایه گذار وارد مذاکره شوید باید مشخص کنید چه مقدار سرمایه لازم دارید و سرمایه جذب شده را برای چه اهدافی می خواهید هزینه کنید. سرمایه گذار در صورتی به شما سرمایه می دهد که دقیقا بداند شما سرمایه او را برای توسعه محصول و بدست آوردن بازار بیشتر صرف می کنید.

زمانی که سرمایه گذار بر روی استارتاپ شما سرمایه گذاری می کند جزیی از سهامداران شما می شود. بنابراین انتظار دارد به عنوان بخشی از کسب و کار شما از جزییات شرکت اطلاع داشته باشد. نمی توان انتظار داشت سرمایه گذار سالی یک بار به شرکت شما مراجعه کند و از سود حاصله بهره مند شود.بنابراین بهتر است مشخص کنید سرمایه دریافتی برای چه بخشی از کار شما استفاده می شود و در صورت دریافت سرمایه چه منفعتی برای شرکت ایجاد می شود

قدم چهارم : درباره سرمایه گذارهای مختلف تحقیق کنید

سرمایه گذاران فرشته معمولا افرادی هستند که از سرمایه شخصی خود در اولین مراحل راه اندازی استارتاپ سرمایه گذاری می کنند. سرمایه گذاران فرشته معمولا در شرکتهایی که به موفقیت آن اعتقاد دارند سرمایه گذاری می کنند بسیاری از سرمایه گذاران فرشته خود مدیران موفق و کارآفرینان و متخصصان در کسب و کار هستند که در زمینه های تخصصی خود سرمایه گذاری می کنند. این افراد دارای تجربیات فراوانی در زمینه موفقیت و شکست کسب و کار هستند و می توانند به عنوان مربی و مشاور اطلاعات و تجربیات ارزشمندی را در اختیار استارتاپ قرار دهند. این اطلاعات شامل معرفی به مشتریان بالقوه ، راهنمایی در جهت بهبود عملکرد کسب و کار، و به طور کلی اضافه کردن ارزش استراتژیک از طریق معرفی، ارتباطات و مشاوره می باشند. این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران فرشته به استارتاپ کمک کنند تا سرمایه گذار پیدا کند.

قدم پنجم : استراتژی و چشم انداز خود را مشخص کنید

در حالی که مطالب قبلی بیشتر مربوط به زمان حال است زمانی که شما می خواهید با سرمایه گذار بالقوه خود گفتگو کنید باید درباره استراتژی های آینده کسب و کار خود و چشم اندازی که برای آن در نظر گرفته اید نیز صحبت کنید. بدین معنی که باید بدانید در سه یا پنج سال آینده چه چشم اندازی برای کسب و کار خود در نظر دارید و برای رسیدن به آن چه استراتژی و رویکردی را پیش رو می گیرید.

زمانی که سرمایه گذار می خواهد نقدینگی شرکت شما را تامین کند انتظار دارد شما بدانید چه اهدافی پیش رو دارید و برنامه گسترش کسب و کار شما چیست. از طرف دیگر با تعیین استراتژی های آینده به سرمایه گذار نشان می دهید شما یک برنامه بلند مدت برای موفقیت کسب و کار خود دارید و این اطمینان را به سرمایه گذار می دهید که بر روی آدم درست با برنامه قابل اجرایی سرمایه گذاری می کند

نکته پایانی

جذب سرمایه یکی از اقدامات سخت و در عین حال مهم برای پیشرفت استارتاپ می باشد.هر چقدر در این زمینه آمادگی بیشتری داشته باشد و تحقیقات بیشتری انجام دهید احتمال موفقیت شما در جذب سرمایه بیشتر می شود. موارد پیش گفته به عنوان نمونه هایی بود که می تواند در جذب سرمایه به شما کمک کند ولی با توجه به سرمایه گذار و علاقمندی هایی که ممکن است بر اساس آن سرمایه گذاری انجام شود موارد دیگری نیز باید در نظر داشته باشید. پس بهتر است درباره هر سرمایه گذار تحقیق کنید تا بدانید چه چیزهایی در ترغیب سرمایه گذار به سرمایه گذاری بر روی استارتاپ شما تاثیر بیشتری می گذارد

در صورت نیاز به خدمات حقوقی روی لینک زیر کلیک نمایید.

نویسنده:
تصویر نویسنده, فرزاد قاسمی رهقی
فرزاد قاسمی رهقی
عضو کانون وکلای دادگستری
اشتراک گذاری:

برخی خدمات دادسان

تصویر گرافیکی دو شخص در حال گفت و گو به منظور مشاوره حقوقی
مشاوره حقوقی
تصویر یک کیف گرافیکی  به منظور درخواست وکیل
درخواست وکیل
تصویر گرافیکی برگه ی قرارداد به منظور تنظیم یا بررسی قرارداد
تنظیم قرارداد