نیاز به دادخواست اصلاح شناسنامه دارید؟

ثبت نام

دادخواست اصلاح شناسنامه

برخی از مشتریان ما لوگوی شرکت G.A.T آلمان Nikstarter logo - Black & White لوگوی هلدینگ بنتا

برخی از مشتریان ما

لوگوی شرکت G.A.T آلمان Nikstarter logo - Black & White لوگوی هلدینگ بنتا
مراحل کاری دادسان
  • 1 درخواست حقوقی خود را ثبت کنید.
  • 2 رزومه و دستمزد چند وکیل متخصص را دریافت می کنید.
  • 3 وکیل خود را انتخاب نمایید.
  • 4 جلسه حضوری یا تلفنی داشته باشید.

گاه افرادی پیدا می شوند که نسبت به اطلاعات مندرج در شناسنامه اعتراض دارند، لذا این افراد می تواند با تنظیم دادخواست اصلاح شناسنامه برای دادگاه خواستار اصلاح شناسنامه خود شوند.

تعریف سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است. این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

وظایف سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال برای ثبت مدارک شناسایی هر فرد از جمله شناسنامه، کارت ملی و ... در ایران ایجاد شده است. از جمله وظایف ثبت احوال عبارت اند از:

  • ثبت مرگ وصدور گواهی وفات
  • تعویض و یا اصلاح شناسنامه
  • ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات
  • صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه
  • تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی
  • تهیه آمارهای جمعیتی

تاریخچه به وجود آمدن شناسنامه

تاریخچه ایجاد شناسنامه در ایران به صد سال پیش بر می گردد، یعنی قبل از این تاریخ افراد هیچ مدرک شناسایی برای خود نداشتند. اولین شناسنامه ای که در ایران به ثبت رسید بنام «فاطمه ایرانی» ثبت شد. بعد از این اتفاق ماموران ثبت احوال به صورت حضوری به خانه ها و محلات افراد مقیم در ایران می رفتند و برای هر فردی یک شناسنامه ثبت می کردند. برای نام و نام خانوادگی های که باید در شناسنامه به ثبت می رسید به علت عدم آگاهی مردم در آن زمان برای نام خانوادگی ها، بیشتر اوقات اسم منطقه یا صفتی از شخص را به عنوان فامیلی برای هر فرد انتخاب می شد. به طور مثال برای افرادی که از لحاظ فیزیکی قدرتمند بودند فامیلی قهرمان و یا قدرتمند انتخاب می کردند.

ویژگی های شناسنامه

  • در صفحه نخست شناسنامه باید مشخصات فردی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نام پدر و مادر،و....
  • در صفحه دوم شناسنامه جدید محل تنظیم سند شامل حوزه، شهر و شهرستان و بخش و محل امضاء و مهر مامور تنظیم سند درج شده است.
  • درصفحه سوم و چهارم نیز اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق درج می شود و درصفحه پنجم اطلاعات فرزندان و در صفحه ششم اطلاعات و مهر انتخابات درج می شود.
  • صفحه هفتم مربوط به درج مهرهای اضطراری و صفحه بعد از آن مربوط به وفات و مشخصات فرد متوفی است

چه زمانی می توان دادخواست اصلاح شناسنامه را داد

بسیاری از افراد در ایران هستند که به دنبال تغییر شناسنامه خود از هر حیث می باشند. در زیر برخی از دلایل اصلاح شناسنامه وجود دارد:

تغییر سن به علت نداشتن شناسنامه واقعی

زمانی می توان اصلاح شناسنامه را برای تغییر سن خواهان شد که سن کمتر از پنج سال یا بیشتر از آن باشد. بدین منظور که افرادی هستند که اصلا شناسنامه نگرفته اند و از شناسنامه فردی دیگری به عنوان هویت شخصی خود در اجتماع استفاده می کنند. به این صورت که خواهان اصلاح شناسنامه در ثبت احوال یا مراجع قضایی ادعا می کند که قبل از تولد او برادر و یا خواهری به دنیا آمده است که بر اثر بیماری و یا هر علائم دیگری فوت نموده و پدر و مادر این فرد نسبت به ابطال شناسنامه فرزند متوفی شده خود اقدامی نکرده اند و بعد از تولد فرزند دیگر شناسنامه فرزند متوفی شده را به عنوان شناسنامه فرزند تازه به دنیا آمده انتخاب کرده اند.

تصحیح سن در شناسنامه

گاهی افراد متقاضی اصلاح شناسنامه ادعا می کنند که شناسنامه آن ها به خودشان تعلق دارند اما هنگام ثبت شناسنامه مامور ثبت به اشتباه سن متقاضی را در شناسنامه ذکر کرده است که این تغییر سن هم باید کمتر از پنج و یا بیشتر از پنج باشد.

حذف نام همسر بعد از طلاق

افراد زیادی هستند که بعد از طلاق خواستار حذف نام همسر اول از شناسنامه خود هستند چرا که دوست ندارند از فردی که مدت ها در زندگی مشترک با او اذیت شده نشانه ای یا اثری باشد. برای همین این افراد زمانی می توانند برای اصلاح شناسنامه خود اقدامی کنند که طلاق آن ها به ازدواج دوم ختم شود. یعنی زمانی که ازدواج دومی برای زن یا مرد اتفاق بیفتد آن ها می توانند نسبت به اصلاح شناسنامه خود به ثبت احوال مراجعه نمایند.

مرجع صلاحیت دار برای اصلاح سن در شناسنامه

تغییر سن شناسنامه برای افرادی که ادعا می کنند سن آن ها بیشتر از پنج سال است خیلی دشوار است. برای همین افراد متقاضی برای اصلاح شناسنامه باید به کمیسیونی موسوم به کمیسیون تشخیص سن مستقر در فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه اش رجوع کند. اعضای این کمیسیون عبارت اند از: فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب، مدیرعامل سازمان بهداری استان و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش. ریاست این کمیسیون بر عهده قاضی دادگاه محل است. صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر خود حق دارد از این طریق برای اصلاح سن مندرج در شناسنامه اقدام کند.

مدارک مورد نیاز برای اصلاح شناسنامه

به طور کلی مدراک مورد نیاز برای اصلاح شناسنامه به صورت زیر می باشد:

  • تکمیل فرم مخصوص تعویض شناسنامه
  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و تصویر کارت ملی
  • دو قطعه عکس برای اصلاح شناسنامه
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای افرادی که هنوز شناسنامه آن ها عکس دار نشده است.
  • تصویر شناسنامه همسر
  • تصویر چهار صفحه از سند ازدواج برای افرادی که متاهل هستند.

تغییر اسامی مذهبی در شناسنامه

افراد بسیاری هستند که به دنبال تغییر نام خود از یک اسم مذهبی به اسم غیر مذهبی هستند و یا برعکس. متقاضیان تغییر اسم می توانند با مراجعه به ثبت احوال نسبت به تغییر نام یا اسم، به نام مورد علاقه خود اقدام نماید. اما مسئله ای که اینجا برای بعضی از افراد وجود دارد این است که ثبت احوال اسم مذهبی اولیه را در صورتی به اسم ثانویه تبدیل می کند که اسم ثانویه هم مذهبی با فروانی نام باشد. و این می تواند مشکل خیلی از افراد جامعه باشد لذا این افراد می توانند با مشاوره گرفتن از وکیل اصلاح شناسنامه شانس خود را برای تغییر نام بالا ببرند. این در حالی است که برای تغییر نام از غیر مذهبی به مذهبی سختی و دشواری خاصی وجود ندارد.

گرفتن شناسنامه برای افراد بزرگسال

گاه برای افرادی با ملیت ایرانی پیش می آید با اینکه به سن قانونی (18) رسیده اند اما فاقد شناسنامه یا سایر مدارک هویت دار می باشند. که علت اتفاق افتادن این امر می تواند هر دلیلی باشد. به طوری که میانگین آماری که ثبت احوال اقدام به صدور شناسنامه برای آن ها می کند به پانزده نفر در طول یکسال رسیده است. حال مدارک لازم برای این افراد باید به صورت زیر باشد:

  • شهادت نامه مصدق
  • برگ درخواست صدور شناسنامه
  • چند قطعه عکس برای صدور شناسنامه
  • اصل و تصویر شناسنامه والدین، خواهران و برادران و در صورت فوت والدین ارائه گواهی فوت آنان
  • ارائه مدارک اثبات نسب از جمله دادنامه حصر وراثت یا حکم نسب در صورت فوت پدر، اقرار نامه رسمی یا اقرار نامه تنظیمی در محل اداره ثبت احوال با حضور والدین
  • قبض پرداخت تعرفه بابت هزینه صدور شناسنامه

اگر شناسنامه مفقود یا گم شود باید چکار کرد

برای آن دسته از افرادی که به هر علتی شناسنامه یا کارت ملی خود را بر اثر یک اتفاق یا هر چیزی دیگر از دست می دهند سازمان ثبت احوال خواسته است که ابتدا در یک زمان منقول صبر نماید و با مراجعه به ثبت احوال یا اداره پست نسبت به گم شدن شناسنامه اطلاع رسانی نمایند. چرا که به علت اطلاع رسانی که درون برگ های شناسنامه یا ورق کارت ملی نوشته شده «در صورت مفقود شدن مدارک را به پست یا ثبت احوال ها تحویل بدهید» برای همین است که متقاضی باید نسبت به مفقود شدن مدارک صبر نماید. اما اگر بعد از ماندن شناسنامه او پیدا نشد می تواند دادخواست شناسنامه المثنی (شناسنامه المثنی، شناسنامه ای است که در نبود شناسنامه اصلی، صادر می شود) را از ثبت احوال بخواهد.

شرایط ابطال شناسنامه

  • ارتباط صاحب شناسنامه با پژوهشگاه دانشهای بنیادی متوقف شده باشد
  • صاحب شناسنامه دیگر نیازی به شناسنامه ندارد.
  • اطلاعات شناسنامه اشتباه و یا غیر صحیح باشد(ثبت سن کمتر یا بیشتر)
  • صاحب شناسنامه از آئین نامه ایران گرید پیروی نکرده باشد

آیا برای دادخواست اصلاح شناسنامه وکیل می تواند کمکی بکند؟

پیدا کردن وکیل برای اصلاح شناسنامه آن هم برای شناسنامه ای که برای هر فرد فقط یک بار ثبت می شود مگر در موارد خاص مثل گم شدن شناسنامه که آن هم نیازمند دلیل قانع کننده ای برای مفقود شدن شناسنامه می باشد. کاری بسیار سخت و دشواری است، برای همین متقاضیانی که به دنبال اصلاح شناسنامه خود هستند اما نمی دانند برای این تغییر چه کاری باید انجام بدهند می توانند با مراجعه به وکیل اصلاح شناسنامه در دادسان این شانس را که فقط یکبار می توانند شناسنامه را اصلاح کنند به دو بار و یا بیش از دو بار تبدیل نمایند.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل اصلاح شناسنامه بسپاریم؟

بهترین وکلا برای شما کسانی هستند که در اصلاح شناسنامه تخصص دارند.

برای انتخاب بهترین وکیل برای شما، دادسان شرایطی از جمله

  • رزومه و قیمت پیشنهادی از چند وکیل
  • پیشنهاد متنی از چند وکیل متخصص کار خود
  • هزینه مشاوره اولیه
  • امتیاز سایر کاربران به وکلا

را در نظر گرفته است و کافی است درخواست خود را ثبت فرموده تا موارد فوق را از چند وکیل دریافت بفرمائید.

هزینه ی اخذ وکیل برای اصلاح شناسنامه چگونه است؟

هزینه ی اخذ وکیل برای اصلاح شناسنامه معمولا درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد.

هزینه گرفتن مشاوره از وکیل متخصص اصلاح شناسنامه در بازه قیمتی زیر قرار دارد.

20 هزار تومان 200 هزار تومان
ویژگی های دادسان
تصویر یک مثلث با سه خط در زیر آن که حرکت مثلث را به سمت بالا القا می کند به منظور توضیحات درباره ی سریع و اقتصادی بودن دادسان

سریع و اقتصادی

تصویر یک ستاره ی گرافیکی به منظور ارائه ی توضیحات درباره ی وکلای دادسان

وکلای متخصص

تصویر کره ی زمین به صورت گرافیکی به منظور نمایش پوشش سراسری دادسان

پوشش سراسری

تصویر سپر به صورت گرافیکی به منظور نمایش امنیت دادسان

حافظ حریم شخصی

نظرات برخی از کاربران دادسان

نظر حسین مهاجر درباره ی دادسان
تصویر گرافیکی موسس دکتر استارتاپ همراه با آدرس سایت دکتر استارتاپ

نظر حسین مهاجر درباره ی دادسان

تصویر گرافیکی موسس دکتر استارتاپ همراه با آدرس سایت دکتر استارتاپ

سوالات متداول

چرا من باید از سامانه دادسان استفاده کنم؟

زیرا در دادسان بیش از 500 وکیل فعالیت می کند و دادسان رزومه و قیمت پیشنهادی چند وکیل متخصص در موضوع شما را برایتان رایگان ارسال میکند و شما میتوانید پس از مقایسه وکلا، نسبت به رزرو تایم مشاوره از ایشان اقدام نمائید.

ثبت درخواست و دریافت رزومه و دستمزد پیشنهادی وکلا از طریق دادسان شامل هزینه است؟

هزینه ثبت درخواست و ارسال رزومه و دستمزد پیشنهادی وکلا برای شما رایگان است.

بعد از ثبت درخواست چه اتفاقی برای درخواست من می افتد؟

بعد از ثبت درخواست، رزومه و قیمت پیشنهادی چند وکیلی که پرونده های مشابه موضوع شما داشته اند را در بازه زمانی یک ساعت تا یک روز کاری رایگان دریافت می کنید و پس از مقایسه وکیل خود را انتخاب کرده و جلسه مشاوره را مطابق میلتان حضوری یا تلفنی برگذار می کنید.

نحوه ارتباط کاربر با وکلا چگونه است؟

برای اعطای وکالت، کاربر باید با وکیل جلسه حضوری داشته باشد.

وکلا چگونه ارزیابی می شوند؟

وکلا بر اساس پرونده های گذشته و قرارداد هایی که تنظیم کرده اند، از منظر تخصص دسته بندی شده و علاوه بر این موضوع، در سایت دادسان امتیاز و نظرات سایر کاربرانی که از خدمات این وکلا استفاده کرده اند نمایش داده می شوند که سنجه مناسبی برای ارزیابی وکلا توسط کاربر می باشد.

پرداخت ها به چه صورت است؟

وکالت:

هزینه وکالت در تمامی مراحل توسط وکیل اخذ می شود.

مشاوره:

پس از دریافت رزومه و دستمزد پیشنهادی از چند وکیل، میتوانید نسبت به رزرو زمان مشاوره از ایشان اقدام نمود و هزینه اعلامی توسط وکیل را پرداخت کنید تا جلسه قطعی شود، این مبلغ پس از جلسه با وکیل تسویه می گردد.

4.8 از 4 نظر

نظر شما ثبت شد